Steeds meer werkgevers hebben te maken met werknemers die uitvallen op hun werk door overspannenheid, burn-out of andere (chronische) lichamelijke klachten. Dat komt omdat we ons oververantwoordelijk voelen en te veel en te vaak over onze eigen grenzen gaan. We luisteren slecht of helemaal niet naar onze lichamelijke signalen en rennen door. We leggen de lat voor onszelf zodanig hoog dat we daar ook nooit aan zullen voldoen. Maar toch blijven we het proberen. Ook het niet (h)erkennen wie je bent kan ervoor zorgen dat jezelf voorbij blijft lopen. Want als jij niet weet waar jouw persoonlijke grenzen liggen, hoe kun je ze dan überhaupt aangeven bij je werkgever?

Over grenzen gaan leidt tot verzuim

Over grenzen gaan gaat een tijdje goed, maar uiteindelijk leidt het tot verzuim / uitval op het werk. Een werknemer durft vaak niet op tijd aan de bel te trekken en om hulp te vragen en de werkgever heeft het niet altijd door, omdat de werknemer het goed kan maskeren. Ook kan het zijn dat je het als werkgever wel opmerkt, maar dat je zelf niet de middelen in huis hebt om die werknemer te begeleiden.

Wanneer er geen hulp gevraagd of geboden wordt, dan is het eigenlijk wachten totdat het lichaam van de werknemer zelf op de rem trapt. Langdurig uitval kan hiervan het gevolg zijn. Iets waar zowel de werknemer als werkgever niet op zitten te wachten.

Waarom is juiste begeleiding belangrijk?

Preventie is belangrijk, maar het is niet altijd te voorkomen. Je kan je werknemer wel gaan informeren over hoe je het beste kan omgaan met stress en hoe je nee moet leren zeggen door middel van een algemene training. Alleen dit zijn globale, goedbedoelde adviezen en tips, maar deze zijn niet op de persoon zelf gericht. Het is veel belangrijker om te kijken naar de waaromvraag. Waarom vindt jouw werknemer het moeilijk om nee te zeggen? Waarom ervaart jouw werknemer veel stress?

Goede en juiste begeleiding tijdens een ziekteperiode is erg belangrijk, want gewoon even rust pakken is niet dé oplossing. Want er ligt dus altijd een reden ten grondslag waarom een werknemer is uitgevallen. Uit mijn eigen persoonlijke ervaring, maar ook uit ervaringen van mijn cliënten, weet ik dat bijvoorbeeld bepaalde gebeurtenissen of tekorten uit het verleden een grote rol kunnen spelen op hoe je nu omgaat met situaties.
Als de werknemer vroeger bijvoorbeeld nooit bevestigd is geweest in hem/haar als persoon, dan is de kans groot dat hij/zij later steeds maar op zoek blijft gaan naar die bevestiging van een ander. Hierdoor gaat de werknemer steeds over zijn/haar eigen grenzen heen om maar gezien te worden, ten koste van zichzelf.

Begeleiding van werknemers

Als coach begeleid ik mensen die nog aan het werk zijn of weer aan het werk willen gaan. Samen met de coachees kijk ik waar ze tegenaan lopen, want ik doe niet aan korte termijn oplossingen, want daar is uiteindelijk zowel de werknemer als werkgever niet mee geholpen. Binnen een paar gesprekken is het mij vaak snel duidelijk wat de wortel is van zijn/haar uitval. Wanneer deze bekend is dan kunnen we aan de slag om die wortel eruit te trekken. Door deze wortel eruit te trekken komt er ruimte voor herstel.

De werknemer gaat kijken naar wie hij/zij is en gaat zichzelf beter leren kennen. Hij/zij gaat (h)erkennen wie hij/zij is en wanneer hij/zij dat weet dan weet hij/zij ook waar zijn/haar grenzen liggen en kan hij/ze die ook beter bespreken met de werkgever.

Begeleiding voor jou als werkgever is net zo belangrijk

Naast dat ik werknemers begeleid, kan ik jou als werkgever ook begeleiden. Want vaak is onbegrip door de omgeving één van de redenen waarom werknemers vast kunnen lopen. Jouw werknemer kan bijvoorbeeld hoogsensitief zijn. Hoogsensitief zijn wordt vaak door een werknemer als een last ervaren, omdat ze gewoonweg niet weten dat ze het zijn of niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Voor de omgeving worden ze vaak gezien als watjes of aanstellers. Maar wist je dat hoogsensitieve werknemers de meeste loyale en hardwerkende werknemers zijn? Ze voelen zich verantwoordelijk voor het bedrijf en hebben een hart voor de zaak. Maar dat kan tevens ook hun grote valkuil zijn.

Wanneer jij als werkgever weet wat hoogsensitiviteit inhoudt, dan kan jij als werkgever hun mooie kwaliteiten en potentie tot bloei laten komen op een gezonde manier, wat weer ten goede komt van jouw bedrijf.

Hoe zou het voor je zijn als
  • jouw werknemer weer terug komt en blijft na uitval op het werk?
  • jouw werknemer tot bloei komt binnen zijn/haar functie?
  • jij als werkgever kennis hebt van burn-out, hoogsensitiviteit en (chronische) klachten, zodat je weet hoe je erop kan anticiperen en eventueel uitval kan voorkomen?
  • jij als werkgever naast je werknemer kan gaan staan en hem/haar de begeleiding kan bieden die hij/zij nodig heeft?
  • jouw werknemer niet steeds ziek uitvalt, maar gezond en met plezier naar zijn/haar werk gaat?
Wat kan ik jou bieden?
  • Veel kennis over preventie, uitval, ziekte, burn-out, stress, (chronische) klachten en hoogsensitiviteit.
  • Eén op één of groepsbegeleiding van werknemers ter preventie, bij uitval en/of ziekte.
  • Begeleiding van jou als werkgever wanneer jij meer wilt weten/leren over hoe om te gaan met een werknemer met bepaalde klachten of karaktereigenschappen zoals hoogsensitiviteit (HSP).
  • Adviserende en ondersteunende rol.
  • Workshop voor werknemers/werkgevers over thema’s als: hoogsensitiviteit (HSP), burn-out, overspannen, stress en (chronische) klachten. Met aansluitend een één op één sessie voor diegene die daar behoefte aan hebben.

Wil je meer weten over wat ik kan bieden of wil je kennis met mij maken? Neem dan contact met mij op en dan zullen we tijdens een kennismakingsgesprek dieper ingaan op jouw vragen / hulpvraag en kan ik jou adviseren welke vorm van begeleiding passend is voor de situatie en kan ik een passende offerte op maat maken.